Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2019 Nr.: 04 Børn&Unge som e-paper
Guide. Sådan bruger I film i læreplansarbejdet
Af: Trine Vinther Larsen
Øvelser og aktiviteter til i alt 300 film, spørgsmål til at skabe dialog om filmenen – og det hele koblet op på et af de seks læreplanstemaer i den styrkede pædagogiske læreplan. Det får I gratis i den nye app ’Filmcentralen / For de yngste’, som Det Danske Filminstitut, DFI, står bag. App’en er målrettet de 3-6-årige og skal gøre det nemt at arbejde med film i børnehaver.

»Filminstituttet har i mange år støttet produktion af film til børn og unge, og vi har pligt til at få kort- og dokumentarfilm ud til folk i alle aldre. De seneste 20 år har vi arbejdet meget med filmformidling til skolebørn. Da vi også har mange egnede film til de yngste – og der samtidig kom politisk opmærksomhed på de yngre børn – talte vi om, hvordan vi bedre kunne nå dem i deres institutioner. Vi har i forvejen succes med at vise film i ’Børnebiffen’ i biografer og på biblioteker. Med en app til institutioner kan vi supplere disse tiltag,« fortæller projektleder fra DFI, Charlotte Giese.

Over 14.000 downloads, siden ’Filmcentralen / For de ­yngste’ blev lanceret i september 2018, vidner om, at dagtilbud landet over har taget app’en til sig.
Den er udviklet og testet i tæt samarbejde med pædagogerne selv.

»Vi lavede en brugerundersøgelse blandt 30 institutioner, og mange af dem blev brugertestinstitutioner, som hjalp os med at designe de pædagogiske forløb og koble vores film til læreplanstemaerne. Det skulle ikke være en app, der blot var designet af os inde på Filminstituttet, men et pædagogisk værktøj, som i høj grad tog afsæt i pædagogernes og børnenes hverdag,« fortæller Charlotte Giese.

Brugerundersøgelsen viste blandt andet, at pædagogernes virkelighed ofte er præget af mangel på både digitale kompetencer og på tid.

»I app’en kan man vælge meget stramme forløb, og det gør det muligt for selv de pædagoger, der aldrig har haft noget med digitale medier at gøre, at gå i gang med et læreplansforløb med udgangspunkt i film,« siger Charlotte Giese.

Det får du i app'en

300 film til børn på mellem 3 og 6 år. I samlingen indgår alt fra klassikerne ’Palle alene i verden’ og ’Cirkeline’ til nyere kortfilm som ’Lillefinger’-serien eller dokumentarer om mægtige maskiner.

Mediepædagogiske temaforløb, som kobler udvalgte film til et af de seks læreplanstemaer.

Dialogspørgsmål og temaforløb til at sætte gang i samtaler og aktiviteter ud fra temaerne i filmene. Inden for læreplanstemaet ­’Kultur, æstetik og fællesskab’ ligger fx filmen ’Lili kender alle farver’. Den inspirerer til farvesnak og foreslår aktiviteter som at tage fotos af alt, der er gult, at søge viden om regnbuer på nettet og at male en regnbue.

Guides til stop motion-film som børnene selv kan lave. Og tips til specialeffekter, fx hvordan man kan få det til at se ud, som om et barn går gennem en mur.

3 mediepædagogiske roller

Den vidende
Introducerer børn til nye fortællinger og udtryksformer.

Den støttende
Rammesætter forløb, vejleder og sikrer, at alle børn kan deltage aktivt.

Den undersøgende
Kan udforske og eksperimentere sammen med børnene i skabelsen af
film- og medieprodukter.

Kilde: Rapporten ’Pixifilm – Film- og mediepædagogiske aktiviteter i børnehaven’ fra Kulturregion Fyn og DFI.

Gode råd fra børnehaven
Hesselager Børnehus i Svendborg har testet ’Filmcentralen / for de yngste’ og bruger stadig app’en. Få leder Lene Hansens gode råd:

Vær ikke bange!
Vær nysgerrig og se muligheder i det digitale. Når vi tidligere tog i biografen, så vi filmen, og gik hjem, men med app’en har vi nem adgang til alle mulige aktiviteter, der supplerer filmoplevelsen.

Sæt tid af
Brug tid på selv at få app’en ind under huden, før I prøver den af med en større børne­gruppe. Når I ­kender app’en, er der til gengæld forberedelsestid at spare. I åbner bare og får et forløb forærende.

Bliv inspireret
Det kan virke lidt skabelonagtigt, hvis man følger dialogspørgsmålene og opgaveforslagene slavisk, men når man er blevet fortrolig med app’en, er man fri til at supplere med sine egne ideer.

Brug IT aktivt
App’en og iPad’en skal ses som et pædagogisk redskab og ikke en spille- eller pausemaskine. Brug den kreativt til at tage billeder, søge viden og selv skabe film.

Giv børnene plads
I vil opdage, at børn, der måske ikke taler så meget under samlingerne, måske er gode til at fortælle med billeder på et kamera. Med nye værktøjer får børn nye måder at udtrykke sig på.

Skab fællesskaber
Vær opmærksom på at inkludere alle. Nogle børn er meget vant til at gå i biografen og se og tale om film, mens andre ikke er.