Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2013 Nr.: 02
TEMA. DIGITALE INSTITUTIONER: Tilhængerne: Tænd iPad’en i børnehaven
Børn skal bruge iPads i børnehaven, fordi det er en del af deres dannelse at lære at beherske dem, mener flere eksperter.
Af: Mikkel Kamp
Børnehavebørn går glip af vigtige muligheder for at lære, hvis de ikke bliver introduceret for tablets og tilsvarende teknologi. Det mener Søren Gundelach, der er konsulent i firmaet Udviklingsforum, som i efteråret arrangerede en række workshops om netop brug af tablets i pædagogiske sammenhænge.
»Hvorfor bruger man saks og papir eller en sandkasse? Det gør man, fordi de er der. Nu er iPad’en der, og det er en del af børnenes dannelse at tilegne sig teknologien og få en reflekteret tilgang til den. Har de det, kan en iPad skabe læreprocesser, som ingen andre medier kan,« siger han.
Steen Søndergaard fra University College Copenhagen (UCC) er på samme spor.
»Pædagogerne skal forholde sig til børnenes virkelighed. De bruger teknologien hjemme og skal lære at have en konstruktiv tilgang til den. Ligesom til alt muligt andet,« siger lektoren.
Brugen af digitale medier i børnehaven giver samtidig alle børn mere lige mulig­heder for at klare sig i skolen, mener Lars Friis Laursen, leder af Daginstitution Valhalla i Skive, og som har stor erfaring i at arbejde med digitale medier sammen med børn.
»Nogle børn er vant til iPads og den slags derhjemme. De bruger det bare. Andre kommer fra it-fattige hjem. Vi har en forpligtigelse til at introducere dem for teknologien, så de kan bruge den, når de kommer i skole,« siger han.

Ikke en spillemaskine. Det kan være besværligt at bruge computere som pædagogisk redskab, men nu er der nye muligheder.
»Da iPad’en kom ind, trådte teknikken i baggrunden. Pædagogerne kan nu samarbejde med børnene og gå ved siden af eller endda foran dem i brugen af den. Vi udvider vores udtryksmuligheder, så de ikke kun er analoge, men også digitale. Barnet får større mulighed for at favne verden, og fordi en tablet er så intuitivt bygget op, oplever barnet en stor grad af kontrol. Den gør, som man vil have den til, og det er både børn og voksne vilde med,« siger Søren Gundelach.
En tablet kan sagtens bruges til spil, men det er ikke der, potentialet ligger.
»iPad’en er langt mere end en spille­maskine. Bruger man en app, så som Book Creator, kan barnet lave en historie om sig selv, hvor barnet eksponerer sin personlighed, og historien kan distribueres på alle mulige måder. Børn bliver skabere i stedet for tilskuere eller konsumenter af spil, som andre har udviklet,« siger Søren Gundelach.
Steen Søndergaard er enig i, at spillene skal i baggrunden, og at pædagogerne har gode muligheder for at fortrænge dem.
»Jeg oplever gang på gang, at når jeg sætter mig ved siden af børn, der spiller, og åbner et program til billedredigering, bliver de interesseret i det. Det er den slags aktiviteter, vi skal hen til,« siger han.
Søren Gundelach medgiver, at tiden med de elektroniske medier kan skubbe andre aktiviteter i baggrunden.
»Det skal man være opmærksom på og kritisk over for, men man skal ikke være nervøs for tablets. Det er som med alt muligt andet, at for lidt eller for meget fordærver alt.«