Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2012 Nr.: 13
Medieforbrug: Pædagoger med på en lytter
Mens tv og internet er bandlyst i mange børnehaver, har radioen fået en markant rolle. Rigtig mange pædagoger og børn lytter til DR’s Ramasjang Radio.
Af: Vibeke Bye Jensen
Ramasjang Radios børnevenlige programmer er lydkulisse i rigtig mange daginstitutioner. Noget overraskende for alle er public service-kanalen blevet særdeles populær hos både pædagoger og børn. En undersøgelse, som Danmarks Radio har foretaget i 500 børnehaver, viser, at i 94 procent af institutionerne hører både børn og pædagoger Ramasjang Radio.
Peter Niegel, medieforsker i radio i DR, har stået for undersøgelsen. Både han og folkene bag udsendelserne var meget overraskede over, at så mange børnehaver tænder for Ramasjang.
»Det var selvfølgelig det, vi håbede på. Men det var svært for os alle at få armene ned, da vi fik resultaterne,« siger han.
Det har da også krævet en del forarbejde at tiltrække de kræsne lyttere. DR har været i dialog med pædagogerne for at finde ud af, hvad de ville have. Og de er ikke lette kunder, mener Peter Niegel.
»Pædagoger har en klar holdning til, hvad de vil lukke ind i børnenes liv. Og det er jo også kun godt. Men det stod hurtigt klart, at skulle vi have mulighed for at blive brugt i børnehaven, skulle vi komme med de tilbud, som pædagogerne ønsker, og som understøtter pædagogernes arbejde,« siger han.
Peter Niegel fortæller, at alle 500 deltagende institutioner har fået en DAB-radio forærende, men at man ikke kunne vide, om de ville bruge den. Det har så vist sig, at rigtig mange gør det.
»Det er jo en undersøgelse, som baserer sig på, at pædagogerne siger, at de bruger radiokanalen, men når så mange melder positivt ud, er der nok noget om snakken,« siger han.

Underholdning og inspiration. Medieforskeren skal nu dykke ned i undersøgelsens resultater. Blandt andet vil forskeren gerne vide mere om, hvad pædagogerne bruger radioprogrammerne til. Foreløbig kan han se, at de bruger tilbuddene på Ramasjang Radio forskelligt: til at børn kan sidde i et stille hjørne og lytte, som alternativ til musik på cd-afspilleren, som lydtapet bag aktiviteter og leg og til at skifte stemning.
»Desuden har det vist sig, at et program med ’dyregymnastik’ er meget populært. Det bruger pædagogerne til pausegymnastik eller supplement til deres eget rytmikprogram. Vi har også nogle belærende elementer, som for eksempel tager moralske dilemmaer op, og dem bruger pædagogerne også i et vist omfang. Man kan foreløbig konkludere, at pædagogerne bruger radioen til pædagogik, inspiration og struktur – og ikke mindst til underholdning,« siger Peter Niegel.

Sang og dans på legepladsen. I Børnehaven Enghuset i Agerbæk i Varde Kommune bruger børn og pædagoger mest Ramasjang-kanalen til underholdning. Da børnehaven har fokus på udelivet, kommer radioen også med ud på legepladsen og i sandkassen.
Pædagog Birgitte Lambertsen siger dog, at den mest bruges til musik i danserummet.
»Men fordi vi er meget ude, flyttes sang- og danseaktiviteter også med ud på legepladsen. Så vi bruger radioen både til det og som baggrundsmusik. Vi kan også bruge radioen til de stille stunder om morgenen, hvor få børn sidder og hører lidt musik og snak, mens de vågner. Ramasjang er god, fordi musikken er meget børnevenlig, og den musik, som børnene vil høre. Når vi går i skoven, som vi gør rigtig meget, lader vi dog radioen blive hjemme. Der hører den ikke til,« siger hun.

Radioen vælges til
Undersøgelsen, der endnu ikke er helt færdig, kan allerede nu vise, at:
• 94 procent af de 500 børnehaver lytter til Ramasjang Radio.
• 81 procent af pædagogerne vurderer indholdet som godt og brugbart.
• resten svarer ’ved ikke’ eller synes, at tilbuddet er dårligt.