Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2004 Nr.: 27
Annoncehajer bider til
Annoncehajer forsøger at sælge daginstitutioner plads i forskellige registre på internettet. Det kan vise sig at blive meget dyrt at sige ja til sådan en annonce. Desuden er det en ydelse, institutionerne slet ikke har brug for
Af: Vibeke Bye Jensen
Daginstitutioner er jævnligt udsat for at blive ringet op af annoncehajer, der vil sælge dem plads i diverse registre på internettet. Sælgerne forsøger at overbevise lederne om, at det er en fordel, at deres virksomhed er synlig for kunderne i et register, der oplyser om institutionens navn, adresse og telefonnummer. Et ja til et sådant tilbud kan vise sig at blive en meget dyr affære. For uden at det er aftalt, bliver der ved med at komme regninger for flere ydelser, som man slet ikke har bedt om.
Landsforeningen Frie Børnehaver og Fritidshjem har gennem længere tid mærket en interesse for at sælge sådanne annoncer til daginstitutionerne. Og lige nu har man fem til seks sager, hvor institutionerne bliver ved at med at få tilsendt opkrævninger på annoncer, som de pågældende ledere slet ikke har vidst, at de har tegnet. I foreningens eget nyhedsbrev har man advaret mod annoncehajerne, og Torsten Bernes, leder af regnskabsafdelingen i Frie Børnehaver og Fritidshjem, troede, at de havde fået lukket hullet med advarslen.
"Men nu er der dukket et par nye sager op, som viser, at mange forskellige registre stadig har held med at kapre nye kunder på vores område. De mest pågående er It-fagregistret og IT-registret Danmark, men også Infoavisen, Kommunalbogen, Kommunalregistret og Amtsbogen har vi eksempler på har prøvet at få lederne til at annoncere. Vi vil gerne advare mod, at man overhovedet tegner sådanne annoncer, og at man skriver under på og betaler regninger for ydelser, man slet ikke har bedt om," siger han.
Det foregår på den måde, at man siger ja til at stå i et register i 365 dage, og det koster typisk en 8-900 kroner uden moms. Cirka 10 dage senere kommer der så en ny regning, hvor man afkræves beløb på flere tusind kroner - der er eksempler på helt op til 12.000 kroner. Årsagen til det store beløb skulle angiveligt være, at man kan søges i andre områder end der, hvor ens institution ligger, eller at man kan findes på flere søgeord, eksempelvis både på børnehaver, daginstitutioner og institutioner. Hvis man bare skriver under og betaler, bliver der ved med at komme nye fakturaer på opdigtede ydelser eller ydelser, man ikke har sagt ja til.

Unødvendige annoncer. Det er Torsten Bernes indtryk, at annoncehajerne appellerer til, at institutionerne har brug for at være synlige for potentielle kunder. Da pengene nu følger barnet, og forældre har et friere institutionsvalg, mener sælgerne, at institutionerne skal være synlige i konkurrencen om børnene.
"Men det er jo ikke virkeligheden, for tildeling af pladser sker jo stadig via kommunens pladsanvisning. Og hvad hjælper det, at man kan findes i en søgning i Vestsjællands Amt, når man har adresse på Nørrebro i København. Vi har et eksempel på, at man har givet en børnehave, der ligger i København NV, et helt nyt områdenummer, og så kan institutionen også søges i København K. Denne lille manøvre giver så registrene anledning til at opkræve flere penge, fordi man kan findes i flere søgninger. Det er da frækt. Og så koster det af en eller anden grund pludseligt fire gange så meget som det tilbud, man først havde sagt ja til," siger han.
I Frie Børnehaver og Fritidshjem finder man de metoder, som annoncehajerne benytter, meget avancerede. Og nogle ledere kan ikke stå for presset fra en smart sælger.
"Nogle ledere føler sig pressede og bliver forvirrede, når der sidder nogen i den anden ende, som bombarderer dem dels med gode ideer dels med trusler. Vi har et eksempel på, at mens lederen taler med salgskonsulenten i telefonen, så siger han, at nu sender han en fax, og "så kan du bare lige sende den retur og derved spare x antal kroner". Der er dem, der har svært ved at affærdige den slags smarte salgstricks, men vi må også sige, at de, der hopper på, ofte er ledere, der ikke er så administrativt dygtige, som er naive og tror det bedste om deres medmennesker. De kan ikke forestille sig, at man kan finde på at lave sådan noget platteri," siger Torsten Bernes. 


Hjemmeside advarer
På hjemmesiden www.annoncehajer.dk kan man læse mere om, hvordan diverse forlag og udgivere forsøger at sælge plads i registre eller i publikationer, der reelt ikke udkommer, eller som kun kommer i et meget begrænset oplag. Her advares om, at mange af disse publikationer, portaler eller erhvervsguider har en meget tvivlsom værdi for annoncørerne.
Hjemmesiden er oprettet af Dansk Annoncørforening, Dansk Fagpresse, Dansk Industri, Dansk Oplagskontrol, Handel, Transport og Service-
erhvervene, Håndværksrådet og Ugeaviserne. Her kan man læse om Forbrugerombudsmandens retningslinjer, om annoncehajernes fremgangsmåder, og hvordan man undgår at blive fuppet. Der er også eksempler på standardbreve, hvis man vil afslå et uønsket tilbud.