Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2015 Nr.: 09 Børn&Unge som e-paper
TEMA: BØRNEPERSPEKTIV. BUPL’s næstformand. Billederne viser fantasi og fællesskab
Venskaber, fantasi og bevægelse er de ting, som Birgitte Conradsen, næstformand i BUPL, lægger mærke til, da hun ser de billeder, børnene har taget.
Af: Maja Hansen
Vigtigheden af børnenes fællesskaber er det første, der falder næstformand Birgitte Conradsen ind, når hun ser på billederne, som de otte børnehavebørn har taget af deres institutioner, og læser, hvad børnene har sagt om dem.
»Når de beskriver det, de bedst kan lide, så er det ofte noget, der foregår i relation til andre børn. Billederne og det, børnene siger om dem, handler meget om børnefællesskaber og venskaber,« siger hun.
Det er ikke det eneste, som Birgitte Conradsen lægger mærke til.
»Man kan godt fornemme børnenes fantasi, for de bruger deres fantasi meget, når de leger. Her er mælkekasserne for eksempel en bager. I morgen er det måske en skobutik. Det er så fedt, specielt når man diskuterer, om børn bare sidder foran en iPad,« siger hun.
Netop fordi børn i stigende grad har en tendens til at sidde indenfor og bruge meget tid i den digitale verden, glæder det Birgitte Conradsen, at der på mange af billederne er steder, hvor børn har mulighed for at være fysisk aktive.
»Der er meget bevægelse i billederne. I rigtig mange af legene sker der en aktiv handling, noget med at hoppe, gynge og klatre. Det er dejligt,« siger hun.

En del af rammen. Birgitte Conradsen bemærker også, at der er meget få pædagoger på billederne. Heller ikke mange af børnene, nævner dem, når de fortæller om billederne.
»Det bekræfter mig i, at de voksne selvfølgelig er vigtige, men at de bare er en del af rammen i børnehavelivet. De skal være der, men for børn er det at lege, at udvikle sig og at have det sjovt med andre børn vigtigt. At der er tryghed, og at børnene ved, hvor rammerne er, er en forudsætning for, at de kan beskæftige sig med alt muligt andet,« siger hun.
Birgitte Conradsen mener derfor ikke, at det er negativt, at der optræder få pædagoger på billederne. Det viser bare, at børnene har det godt.
Hun synes, at billederne giver udtryk for velstimulerede børn.
»Jeg bliver glad af at se de her billeder. Jeg tænker, at det står godt til her. Der er masser af fantasi, kreativitet og aktivitet. Det er rigtig positivt og viser børn, der trives og har de udviklingsmuligheder, som de skal have,« siger hun.