Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 05
Vær ikke bange for tumlelege. Børn må gerne lege vildt
Det ligger i børns legekultur at lege vildt, men mange pædagoger begrænser børnenes vilde lege, fordi de ikke kan skelne dem fra slåskamp. Ifølge idrætspædagog Lise Steffensen skal der være plads til de vilde lege.
Af: Rikke Lynge
Børnene elskede hendes fægtelege, brydning og andre tumlelege. Som nyuddannet pædagog gjorde Lise Steffensen sig de første erkendelser med vilde lege, da hun lavede rollespil sammen med børnehavebørn. Lise opdagede, at børn, som ellers var svære at få i gang, de blev meget deltagende i kamplegene. Hun arbejdede derfor videre med legene og har i dag studeret de vilde lege i snart 12 år. I bogen ’Plads til de vilde lege’ deler hun ud af sine erfaringer på området.

Hvorfor skal børn lege vildt?
»Fordi børn synes, det er sjovt, og fordi det ligger som en del af deres egen legekultur. Derudover så har de vilde lege nogle motoriske kvaliteter, som jeg har opdaget efter at have arbejdet med dem i rigtig mange år. Men vilde lege har også nogle sociale kvaliteter, som man ikke oplever lige så tydeligt i andre bevægelseslege. Børn får udfordret deres kroppe på nye måder, når de for eksempel ligger og bryder, da der er en masse kropslige erfaringer, som man ikke gør sig, når man spiller med en bold. Samtidig er vilde lege gode til at lære børn at passe på hinanden og komme tæt på hinanden, hvilket er et vigtigt aspekt i de her lege.«

Er pædagoger i dag gode til at inspirere børn til vilde lege?
»Nogle er, men jeg oplever flere steder, at pædagogerne er lidt bange for vilde lege. I nogle kredse oplever jeg en frygt, fordi pædagoger mener, at det er at slås. En del pædagoger begrænser derfor den side af børnenes bevægelsesleg. Det er ikke, fordi jeg synes, at man skal kæmpe hele dagen lang, men jeg synes, at vilde lege har nogle kvaliteter både socialt og motorisk, som pæda­goger bør være bevidste om. Man skal derfor give plads til de vilde lege. Mange børn søger selv de vilde lege, og hvis pædagoger hjælper dem en lille smule og sætter enkelte regler op og præsenterer dem for, hvordan man godt kan være vild, men samtidig passe på sig selv og hinanden, så kan vi faktisk støtte børnene i, at deres egne vilde lege bliver rarere for dem – så det ikke ender i slåskampe.«

Er vilde lege kun for drenge?
»Slet ikke. Det er min oplevelse, at masser af piger elsker at kæmpe. Jeg laver mange forløb i daginstitutioner, som jeg ofte kommer ud til, og så har pædagogerne udvalgt en gruppe drenge, der skal være med til kampleg, mens en gruppe piger kigger meget nysgerrigt på. Det synes jeg er synd. Det er vigtigt, at der gives plads til de drenge og piger, der elsker det, men de, der ikke er til vilde lege, skal ikke presses til at være med. «

Om bogen
Plads til de vilde lege’ af Lise Steffensen. Forlaget Dafolo, 136 sider, vejl. pris 275 kr.
Hvem er forfatteren?
Lise Steffensen er idrætspædagog, konsulent og underviser med speciale i børn, leg, kamp og bevægelse. Hun har udviklet bevægelsesformen Tigertræning. Hun afholder kurser for pædagoger, lærere og forældre. Kontakt Lise, hvis du har spørgsmål om forløb og undervisning. Mail: lise@tigertraening.dk