Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 15
TEMA: BØRNS SEKSUALITET. Den pædagogiske vej. Børn skal lære at skelne mellem lyst og ulyst
Børn skal ikke have mange forklaringer om seksualitet. De skal have lov til selv at finde ud af det, når de bliver store nok, mener psykolog Katrine Zeuthen. Men pædagoger og andre voksne skal hjælpe dem.
Af: Marie Bille
Katrine Zeuthen er psykolog og forsker i børns seksualitet. Lige inden for døren på hendes kontor på institut for psykologi på Københavns Universitet står en bogreol fuld af fagbøger. ’Sexual development in childhood’, ’Tilknytningsteori og psykoanalyse’ og ’Tøndersagen’ står der på nogle af dem.
Ved siden af står arbejdsbordet med computeren, og når Katrine Zeuthen sidder der, ser Sigmund Freud ned på hende fra sin plads i rammen på væggen. For 100 år siden var han en af de første, der sagde, at også børn har en seksualitet. Det er blandt andet hans teorier, som Katrine Zeuthen bygger sin tilgang på.
Men hvad ved forskere om børns seksualitet i dag? Har små børn en egentlig seksualitet, og hvad består den da i?
»Det kommer an på, hvad vi mener med seksualitet,« forklarer Katrine Zeuthen.
»Som voksen forstår man seksualitet som noget, der handler om målrettet tilfredsstillelse. Vi ved, hvad orgasme er, og at det handler om at finde en partner, at få børn og så videre. Børn er ikke født med den viden, men de har en krop og en sanselighed, og de registrerer forskellige fornemmelser og lyst. Freud kaldte det infantil seksualitet.«
Børnene selv ved ikke særligt meget om seksualitet, og det er heller ikke meningen, at de skal det, mener Katrine Zeuthen. De skal have lov til at finde ud af, hvad det handler om på deres egne præmisser.
»Jeg er jo barn af 70’erne, og det kunne også blive for meget af det gode, at man i detaljer fik at vide, hvad det hele gik ud på,« siger hun og forklarer, at børn alligevel ikke forstår, hvad seksualitet går ud på, før de kommer i puberteten og selv begynder at mærke, at kroppen også er seksuel. Derfor beskytter det heller ikke børnene mod seksuelle overgreb, at de får forklaret i detaljer, hvad seksualitet og overgreb er.
»Min teori er, at hvis vi skal tale om børns seksualitet, så skal vi tale om børns evne til at skelne mellem lyst og ulyst,« siger Katrine Zeuthen.

Et forebyggelsesredskab. Hun vender sig i stolen og hiver en sort æske op af en papkasse, der står på gulvet. ’Spillerum’ står der på den. I Socialstyrelsen står der papkasser med de 3.000 æsker, der indeholder det ’samtaleværktøj’, som Katrine Zeuthen har udviklet.
Det er et forebyggelsesredskab, der baserer sig på, at børn ikke skal have for meget og for voksenviden om det, de selv skal have lov til at finde ud af, hvad betyder. I stedet skal de have hjælp til at skabe en indre viden om, hvem de selv er i forhold til andre.
»For seksualitet handler jo i bund og grund om at kunne være i en lystfuld relation til et andet menneske, og at barnet lærer at skelne i sine relationer til de voksne,« siger forskeren.
Samtaleværktøjet i æsken har fem forskellige temaer: lyst, frivillighed, aktivitet, fantasi og omsorg.
»Lyst foregår i et køkken,« siger Katrine Zeuthen og pakker en firkantet brik ud af æsken. På brikken er der en tegning af et køkken med et spisebord.
»Når du bliver født, handler lyst først og fremmest om at få noget ind i munden, at blive mæt og at kunne sætte grænser i forhold til det.«
Der er fire trekantede brikker til hvert tema. På en af dem i køkkenet ser man børn, der smører madder. På en anden smager de på maden og på en tredje trommer de på gryderne. Det ligner ikke umiddelbart noget, der har med seksualundervisning at gøre.
»Det handler meget om sanserne og om, hvordan man kan skelne mellem lyst og ulyst. Det er sådan, jeg forstår infantil seksua­litet. Barnet skal lære at skelne mellem sig selv og den anden på en god måde,« siger Katrine Zeuthen og forklarer, at samtalen om brikkerne kan støtte barnet i at danne et fundament for barnets seksualitet senere hen. ’Seksualitet med tilbagevirkende kraft’, kalder hun det.
Den forebyggelse vil sætte gang i en indre udviklingsproces, som vil beskytte barnet langt bedre mod seksuelle overgreb og krænkelser end regler for samvær, som mange daginstitutioner har indført, mener hun.

Sådan får I Spillerum
For at kunne bruge Spillerum, skal man have deltaget på kurset Samspil, hvor spillet udleveres.
Seminarer.dk udbyder kurserne. Kontakt Seminarer.dk for yderligere information på tlf: 6615 9043. Se mere på socialstyrelsen.dk