Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2007 Nr.: 43
At brænde for faget
Af:
Det er altid herligt
Vi har haft helhedsskole siden sommerferien, så det er nyt at indtræde i skoleverdenen. Om mandagen har jeg enetimer med børnene i 1. klasse, og det nyder jeg meget. Her arbejder jeg blandt andet med sociale kompetencer, relationer og så videre. Jeg har fået en idé om, at jeg vil lave nogle små kort, som jeg vil have, de skal spille i små grupper. Det går jeg i gang med ved computeren. Jeg bliver hurtigt grebet af det. Et kort lyder: "I har idræt og løber rundt i salen. En af drengene kommer sidst, det gør han ofte. En af de andre drenge råber: Taber. Drengen, der kom sidst, bliver ked af det. Hvad gør I?"
Vores studerende har sendt mig hendes praktikopgave, som jeg har lovet at læse og kommentere, selvom jeg ikke er hendes vejleder. Jeg er meget glad for at have studerende, for de kommer som et frisk pust fra seminariet.
Jeg er nysgerrig efter at læse den, men kan mærke, at jeg trænger til at klare hjernen og går derfor en tur med hunden. Da jeg kommer hjem, er vaskemaskinen færdig, det får jeg også lige klaret. Så sætter jeg mig med praktikopgaven og læser den, mens jeg skriver små notater.
Tiden er ved at være til, jeg skal på arbejde. Jeg skal møde 12.30 og have en musiktime med 1. klasse. Det er altid herligt. Børnene er glade for sang og musik.
Maj-Britt Albrechtsen
Skolepædagog og tillidsrepræsentant, Brande

Jeg er utrolig privilegeret
Når jeg tænker på og læser, hvad jeg egentlig når i løbet af en dag, kan jeg blive helt ør, men sådan føles det faktisk slet ikke, tværtimod, så føler jeg mig utrolig privilegeret i at være en del af disse børns liv.
"En glad pædagog"
Skovbørnehave, Østjylland

Det giver mening og faglig stolthed
Rasmus har skubbet bordet hen til madrassen og har gang i en leg, hvor han springer fra bordet ned på madrassen, han fanger krokodiller. Han svarer ja til, at han har brug for, at (store) Marie, Karl og Nanna hjælper ham med at fange krokodiller.
Sprogligt står jeg og kommenterer det, børnene gør. "Nu er Rasmus klar til at springe ned og fange krokodiller". Et lille ekko fra Nikolaj: "Klar". Nu vil han også være med i legen og kravler op på bordet i køen efter de andre. På bordet står Nikolaj nu og siger "Klar 1-2-3," rækker ud efter min hånd og vil springe. Jeg gentager højt for børnene: "Nu er Nikolaj klar", og sammen tæller vi 1-2-3. William, der lige har lært at gå, har afluret, hvordan de store børn kommer op på bordet, og på rekordtid står han sejrsstolt på bordet. Jeg siger: "Se, nu står William på bordet. Ham skal vi hjælpe, ellers falder han ned". Hurtigt tager Karl hans hånd, og sammen med mig hjælper vi hinanden, sådan at William kan hoppe ned fra bordet. Ved siden af står (lille) Marie og støtter sig til dukkevognen. Hun tripper op og ned og siger lyde, samtidig med at hun iagttager, hvad børnene leger, og den glade atmosfære, der er omkring legen.
Kort tid efter sidder børnene og tegner oplevelsen med at fange krokodiller. De store børn fortæller om det, de har tegnet.
Vi arbejder med pædagogiske læreplaner, ikke fordi vi skal, men fordi det giver mening og faglig stolthed. I vores måde at være sammen på som kolleger, i forældresamarbejdet og samvær med børnene hjælper vi hinanden med at agere ud fra vores nedskrevne værdier. Måske er det derfor, at vi i vores vuggestue har nogle fantastisk dejlige børn.
Jytte Krabbe
Vuggestue, Åbyhøj

Jeg elsker mit arbejde
Normalt tager jeg på Jydsk Pædagog-Seminarium for at arbejde en time på biblioteket, før jeg cykler videre til vuggestuen for at arbejde. I dag tog jeg ikke på Jydsk Pædagog-Seminariums bibliotek, fordi jeg kom forbi i går efter arbejde. Jeg elsker at arbejde på biblioteket, jeg elsker spørgsmålene fra de studerende, jeg elsker at følge med i den nye pædagogiske litteratur, jeg elsker stemningen og lærerstaben, og jeg elsker at være med på en lytter i alle de studiegrupper, der arbejder med opgaver, eksaminer og fremlæggelser på biblioteket. Ofte blander jeg mig i diskussionerne, fordi jeg ikke kan lade være og måske lige ved noget om en undersøgelse eller en god bog, som jeg gerne vil videregive til den nye generation af pædagoger. Jeg har aldrig læst så meget pædagogisk teori, som efter jeg er begyndt at arbejde på Jydsk Pædagog-Seminariums bibliotek.
Greta Jo Kristensen
Vuggestue/seminarium, Risskov

Det er altid dejligt at komme på arbejde
Idet jeg træder ind ad døren på arbejdet, bliver jeg mødt med mange "godmorgener" og "hej'er". Det er altid dejligt at komme på arbejde. Jeg arbejder i en integreret institution, i en vuggestuegruppe, så der er altid liv og glade dage. Både glade børnestemmer og latter, der blandes med skrig og skrål, men altid en god stemning.
Vi har besøg af et nyt barn og hendes far i denne uge. Det kræver lige en anden opmærksomhed. Vi vil gerne have, at barnet får en rigtig god start på stuen. Og vi har mange tanker om, hvordan vi taler med barnet, hvilke værdier vi skal repræsentere og videreformidle til den nye familie.
Anonym
Integreret, Sønderjylland