Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2010 Nr.: 08
Ligestilling bør ind i læreplanerne
Køn skal være et tema i de pædagogiske læreplaner, mener redaktør bag ny bog om køn og pædagogik.
Af: Marianne Bom
Der skal fagligt fokus på køn i pædagogers arbejde, og det skal de pædagogiske læreplaner sætte skub i. Det mener Ane Haskov Kirk, der er redaktør for en ny bog om køn i pædagogikken.
"Lovgivning kan give et incitament til at arbejde med køn på en faglig måde i pædagogikken," siger Ane Haskov Kirk.
Fokus på køn i pædagogikken er der brug for, mener hun. For stereotype forestillinger om piger og drenge lever i dag i bedste velgående i danske daginstitutioner, ligesom andre steder i samfundet.
"Drenge bliver rost, når de spiller fodbold, løber stærkt eller præsterer noget med deres krop. Piger bliver rost for at være søde og hjælpe til og gøre andet, der har med omsorg at gøre. Det er problematisk, hvis vi, allerede når børn er små, begrænser dem med kønsstereotyper," siger Ane Haskov Kirk.
At pædagoger uden at vide det ofte kommer til at begrænse børn med forestillinger om, hvad der er piget og drenget, var også konklussionen i en rapport fra 2008 fra Dannmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Rapporten var bestilt af daværende ligestillingsminister Karen Jespersen (V). Rapporten anbefalede, ligesom Ane Haskov Kirk gør, at køn skal ind i de pædagogiske læreplaner.
I rapporten står blandt andet:
'Formålet med de pædagogiske læreplaner er netop at sikre, at der i børnehaverne bliver sat fokus på alle barnets potentialer og kompetencer for at ruste det enkelte barn til at begå sig i livet. I den sammenhæng er det relevant at arbejde med, at både piger og drenge får de bedste og bredeste muligheder for at realisere deres potentialer og udvikle deres kompetencer'.
I Sverige har ligestilling siden 1998 indgået som tema i en central læreplan for daginstitutionerne. I den står:
'Daginstitutionerne skal modvirke traditionelle kønsrollemønstre og kønsroller. Piger og drenge skal i daginstitutionerne have samme muligheder for at prøve og udvikle evner og interesser uden begrænsninger fra stereotype kønsroller'.