Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 02
Bupl mener: Kreativitet som vækstmotor
"Vi ved jo, at kreativitet og innovation - altså det at hitte på nye ting - kræver samarbejdsevner og sociale kompetencer.
Af: Lasse Bjerg Jørgensen
Mens vi herhjemme bruger vores krudt på at diskutere, om det er efterlønnens afskaffelse eller 12 minutters ekstra arbejde, der skal redde Danmarks økonomi, buldrer Kina og Indien af sted. De venter ikke på de langmodige, og ser sig ikke tilbage. For dem er der kun en vej, og det er fremad.
Det vil således klæde danske politikere at diskutere, hvad vi skal leve af i fremtiden. Ellers bliver diskussionen om højere pensionsalder og efterlønnens afskaffelse absurd. For hvad pokker skal den ekstra arbejdskraft lave, når produktionen flytter ud til de flittige indere og kinesere?
Men hvad skal vi så leve af i fremtiden?
Svaret på det spørgsmål er ofte, at vi skal være smarte, idérige, innovative og gode til at gennemskue de nicheproduktioner, som kræver særlig indsigt og snilde. Altså er fokus på kreativitet et bud på vores overlevelsesmulighed i den globale økonomi.
Men ovenstående er ikke særligt konkret, og der skal kød på strategien, før man kan tro på det som noget mere end bare tomme hensigtserklæringer.
I den forbindelse kan pædagoger spille en væsentlig rolle. Vi ved jo, at kreativitet og innovation - altså det at hitte på nye ting - kræver samarbejdsevner og sociale kompetencer. Noget, der er stort fokus på i dansk pædagogik.
Pædagoger kan med andre ord understøtte, at børn og unge i Danmark bliver samarbejdsorienterede, samt at de får tid og plads til at eksperimentere med natur og teknik, og at de bruger deres fantasi og kreative udtryksformer.
Det er ikke så meget, vi ved om, hvad der skal til for at stimulere kreative miljøer for børn og unge. Her kræver det mere forskning og vidensdeling.
Det kræver også, at pædagoger og BUPL indleder et tæt samarbejde med for eksempel Dansk Industri og kommunerne, så der kommer fokus på kreativitet og innovation og på, hvad der virker.
En af de store fordele er jo, at 97 procent af alle danske børn mellem 3-5 år går i dagtilbud. Vi har i Danmark en kæmpestor mulighed for at sætte målrettet ind her.
Den udvikling, altså at fokusere på mere viden, forskning og samarbejde med andre interessenter, vil BUPL gerne initiere.
Vi tror nemlig på, at pædagoger endnu engang har et væsentligt potentiale i arbejdet med at sikre Danmarks fremtidige forsørgelsesgrundlag med denne dagsorden. Det er ikke noget, der kommer af sig selv, men kræver tværtimod et stort fokus, hvis det skal lykkes.
BUPL vil gerne give det stort fokus, og jeg kan kun opfordre alle til at følge med i vores handlinger på kreativitetsdagsordenen. Lykkes det at skabe dette fokus, ja så har vi bidraget til noget så stort som sikring af Danmarks fremtid.
Hvis vi samtidig undervejs har højnet pædagogers status ved at kunne fortælle nogle gode historier om pædagogers kompetencer, ja så er det vel ikke at foragte.