Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 03
GUIDE. Sådan bruger I Instagram
Billeder siger mere end 1.000 ord. Og med fotodelingstjenesten Instagram er det let for Valby LilleFri Børnehave at fortælle om livet i børne­haven. I denne guide får I tips til nemt at gøre kunsten efter.
Af: Trine Vinther Larsen
’Ikke noget!’ Det er standardsvaret, når forældre spørger deres 3-6-årige, hvad de har lavet i børnehaven i dag. Men sådan er det ikke for forældre til børn i Valby LilleFri Børnehave. Via fotodelingstjenesten Instagram kan forældrene sammen med deres børn kigge på et hav af børnehavebilleder, som nok skal få tungen på gled hos selv de mest mundlamme små poder. Valby LilleFri oprettede sin konto 1. september 2013, og siden da har pædagogerne delt over 200 billeder af børnemiljøet og de pædagogiske aktiviteter i børnehaven. På profilen ’Valbylillefri’ ligger nu billeder af den velkendte dør til hvile­rummet, favoritbøger til højtlæsning, børnehænder fyldt med brune kastanjer, fantasifulde perlekreationer, fem par gummistøvlefødder i en vandpyt og eftermiddagsboller bagt med grødrester. Men børn er der ikke billeder af, og det er et bevidst valg, fortæller institutionsleder Hanne Kühn.
»Billederne har fokus på en stemning eller den aktivitet eller kreativitet, som vi arbejder med. Børn optræder derfor kun afbildet bagfra eller ude af fokus,« siger hun.
Børnehaven har 40 børn, og det er umuligt at formidle, hvad hvert enkelt barn har foretaget sig, men billederne viser det hverdagsliv, som barnet helt sikkert kan genkende. Det gør billederne interessante for flere.
»Vores ’følgere’ er mest forældre eller personalet. Men der er også overraskelser. For eksempel nye forældre, som vil søge institutionen, eller en studerende, som gerne vil i praktik hos os. Og så er der en amerikaner fra Californien, som følger os. Det er utroligt, hvor langt man kan nå med billeder og hashtags,« siger Hanne Kühn.

Om Instagram
● Instagram er en app til fotodeling, skabt af duoen Kevin Systrom og Mike Krieger. Den har været på markedet siden 6. oktober 2010.
● Sidste år rundede Instagram 150 millioner brugere.
● I 2012 blev Instagram opkøbt af Facebook for en milliard dollars.
● Du kan gratis downloade app’en til din iPhone eller Android-smartphone. Den fås i App Store eller Google Play.
● App’en anvendes på smartphone, iPad eller iPod touch. På din computer kan du ikke uploade, men kun se billeder.

Derfor er billederne kvadratiske
Instagram-billedernes kvadratiske form er inspireret af billedformatet fra et gammelt Kodak Instamatic eller et Polaroid Kamera. Kodaks Instamatic kameraer, som Instagram også har sit navn fra, kom frem i 1960’ere og blev markedsført som billige og nemme at bruge. Det var for dem, som bare ville skyde et hurtigt eller et instant billede. Polaroid fulgte efter i 1970’erne og havde en indbygget printer, så billederne kunne printes og beses med det samme.

Instagram trin for trin
1. Hent app’en ned på en smartphone
Når du opretter din profil, bliver du spurgt, om du vil bruge dine Facebook-oplysninger, så du automatisk bliver Instagram-venner med alle dem af dine Facebook-venner, der er på Instagram. Det kan være fint som privatperson, men ofte problematisk, hvis du vil oprette en profil for institutionen. Dog kan det give mening, hvis institutionen i forvejen har sin egen Facebook-profil.
2. Find venner, og søg på emner
Du kan nu finde venner, du gerne vil ’følge’. Tryk på stjernen for at udforske hele det sociale medie. Du kan søge efter enten ’brugere’ eller ’hashtags’, og et hashtag fungerer her som emnekode. Ved at indtaste eksempelvis #daycare i søgefeltet, får du flere end 227.000 billedopslag mærket ’daycare’, som du kan gå på opdagelse i. #Pædagog giver 856 hits.
3. Surf, ’like’ og kommenter på billeder
Via ’hjem’-ikonet kan du nu se dine venners nyeste billedopslag, kommentere eller ’like’ dem. Klikker du på taleboblen med hjertet i, kan du se de billeder, som dine venner kan lide.
4. Tag selv billeder
Du kan vælge at bruge et eksternt kamera eller din mobiltelefons eget kamera, men det hurtigste er at bruge kameraet i app’en. Med det kan du bruge blitz, tage et ’selfie’ eller et foto af omgivelserne samt vælge fokus i billedet. Den blå knap udløser fotoet. Klikker du på video, bliver udløserknappen rød, og du filmer ved at holde knappen nede.
5. Redigér dit billede
Du kan vælge mellem 20 filtre, hvoraf ’1977’ er meget brugt og får dine billeder til at ligne gullige og rødbrune 70’er-fotos. Du kan også slå billedet om i sort/hvid, beskære det, indramme det, og ændre på lysintensiteten.
6. Del billedet
Instagram kan deles i instagram-netværket, men også på andre sociale platforme som Facebook, Twitter, Tumblr og Flickr. Billedet kan også e-mailes, og når du i billedteksten skriver ’@’ foran en anden persons profilnavn, dukker det også op hos denne.

Sig det med hashtags
# Et hashtag er kendt som et nummertegn og betyder ’mærke’. På de sociale medier er det en måde at indlede en samtale om et emne på.
# Hashtags ligner volapyk, men faktisk er de en hjælp til at kategorisere dine billeder. Skriver du #på_tur, #instakids og #instanature under et foto af børnehavens tur i parken, vil billedet ligge på din profil, men også blive grupperet sammen med andre billeder med disse emner. Andre brugere kan se billedet, når de søger på emnet.
# Over 418 millioner billeder er mærket med #love, det mest anvendte hashtag. Men børn er også godt billedstof, og 7 millioner Instagram-billeder er for eksempel mærket #kids.
# På hjemmesider som webstagram.com, statigram.com og tagsforlikes.com kan du se de mest populære hashtags og hente statistik over, hvor mange likes dine billeder har fået.

Find en guldgrube af institutionsliv!
● For at finde institutioner eller privatpersoners Instagram-konto skal du selv have en konto. #Valbylillefri er en af få danske institutioner på Instagram.
● Der er dog masser af institutionsliv på Instagram. Søg på hashtags som #sfo, #ungdomsklub eller #børnehave. Både institutioner, individuelle pædagoger og forældre deler billeder af børns institutionsliv.
● Mød en #vuggestueswagger! ►

8 gode råd til Insta-pædagoger

1. Brug det som supplement
Ikke alle har en Instagram-konto, og Instagram kan derfor ikke erstatte, men supplere et billedgalleri eller plancher i institutionen.
2. Brug også fremmedsprogede temaord
Ved at mærke jeres fotos med engelske søgeord, dukker I op i søgninger verden over. Når I skriver #motorik, kan I også skrive #motor_skills.
3. Tænk det som et socialt netværk
Det er en skøn følelse, når nogen kan lide eller gider kommentere på billedopslag. For pædagogerne, som stod bag aktiviteten på billedet, giver det en oplevelse af at få anerkendelse fra forældrene for deres arbejde.
4. Lav en billedpolitik
Instagram-billeder er synlige for alle, og billeder, der er taget af andre end børnenes forældre og lagt på Instagram, kan rejse etiske problemstillinger, så lav en billedpolitik.
5. Få tilladelser
Tjek kommunens politik omkring institutioners brug af sociale medier, og involver forældrebestyrelsen, før I går på Instagram. I skal have forældretilladelser til, at barnet må optræde på billederne – også hvis det er med ryggen til.
6. Vær’ opmærksom på, hvem der følger jer
Ligesom på Twitter og Facebook findes der falske profiler med slette hensigter, så hold øje med jeres 'følgere'.
7. Kombiner med andre medier
Hav en fysisk billedskærm i institutionen med billeder fra Instagram. Tal med børnene om billederne. Via Dropbox kan I hver måned e-maile de seneste billeder til forældrene, som så kan downloade disse til deres computer.
8. Brug hashtags med omtanke
Brug hashtags, der beskriver både institutionen, aktiviteten og stemningen. Valbylillefri Børnehave skriver eksempelvis altid #børnehave, #privat, #40børn, #daycare, mens de øvrige emneord afhænger af aktiviteten.

Lad være med ....
● at lægge billeder fra dit arbejde op på din private Instagram-konto.
● at bruge hastags om dit foto, hvis du ikke ønsker, at andre end dine ’følgere’ skal se det.
● at tage billeder, som ikke må være offentlige. Alle billeder, du gemmer i Instagram, bliver delt.