Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2005 Nr.: 28
Ulandshjælp; Pædagoger skal hjælpe Nicaraguas børn
International Børnesolidaritet sender i 2006 en gruppe pædagoger til Nicaragua på udveksling. Med deres faglige indsigt skal pædagogerne styrke et alfabetiseringsprojekt, som allerede i dag giver tusindvis af Nicaraguas børnearbejdere en bedre tilværelse end det rå liv på markedspladsen
Af: Trine Vinther Larsen
Siden januar 2003 har BUPL været medlem af organisationen International Børnesolidaritet (IBS), som udfører bistands- og solidaritetsarbejde for børn i den tredje verden. Som medlem af IBS udgør BUPL sammen med Socialpædagogernes Landsforbund (SL) og Pædagogisk Sektor i Fag og Arbejde (FOA) organisationens økonomiske fundament. BUPL støtter årligt IBS med cirka en kvart million kroner, og det er ikke bare de fattige børn i den tredje verden, som får noget for pengene. Medlemskabet kommer også BUPL-pædagoger til gode. Flere pædagogstuderende har allerede været på udveksling i Nicaragua, og for nyligt blev det besluttet, at to delegationer, der hver er sammensat af ét BUPL-medlem, ét SL-medlem og én pædagogmedhjælper i henholdsvis maj og august måned næste år skal sendes på et to ugers udvekslingsbesøg til det latinamerikanske land. Pædagogerne skal besøge International Børnesolidaritets alfabetiseringsprojekt, der i samarbejde med lokale organisationer foregår ved markederne i fem af Nicaraguas største byer (Børn&Unge skrev om projektet i et større tema om børneliv i Nicaragua, nummer 33, 34 og 35/2004).
Undersøgelser anslår, at halvdelen af Nicaraguas børn aldrig kommer i skole, og at op mod 500.000 børn under 18 år arbejder på lossepladser, i vejkanten eller på markedspladserne i storbyerne. Alfabetiseringsprojektet koncentrerer sig om de børn, som på markederne sælger frugt og snacks i boderne, bærer ting for de handlende eller er involveret i mere lyssky affærer som prostitution og kriminalitet. I nærheden af markederne har alfabetiseringsprojektet oprettet en art skole, hvor børnene kan komme væk fra det rå markedsmiljø og i et par timer om dagen og få undervisning eller en snak med voksne, som vil dem det godt.
Projektkonsulent i IBS Grete Lyngsø ser forventningsfuldt frem til de danske besøg til næste år. Hun påpeger, at pædagogerne med deres danske, pædagogfaglige viden kan styrke alfabetiseringsprojektet og lære de lokale socialarbejdere meget om eksempelvis ligeværdige relationer mellem barn og voksen.
"Kulturen er mere voldelig i et fattigt og råt land, og børnene er ofte kun noget værd i det omfang, de bidrager til familiens økonomi. Derfor bruger vi i projektet meget tid på at vise de lokale socialarbejdere, at en pædagog kan være bestemt, uden hun behøver at true eller slå barnet. I stedet skal den voksne behandle barnet ligeværdigt og indgå i legen på barnets præmisser," siger Grete Lyngsø.

Råt miljø. Fra børnene er seks år, arbejder de ofte 12-14 timer om dagen på markedet. Grete Lyngsø understreger, hvor vigtigt det er, at forældrene accepterer at give børnene fri til undervisning.
"Vi besøger familierne derhjemme, og kan vi få forældrene til at stille krav om, at børn har ret til at gå i skole, så kan vi måske på længere sigt ændre noget i samfundet," siger Grete Lyngsø.
Hun har selv boet fire år i Nicaragua og desuden i et år arbejdet med gadebørn i Nicaraguas hovedstad Managua. Hun besøgte sidst landet i april måned i år og bliver stadig chokeret over fattigdommen.
"Markedet tiltrækker mange mennesker, som ikke kan tjene penge på normal vis, og børnene er lette ofre. De bliver snydt af køberne, udnyttet af arbejdsgiverne og misbrugt af fulde folk, som måske vil give dem to kroner for at røre dem på brysterne. Måske bliver de slået af forældrene, hvis de ikke har tjent nok penge til familien," siger Grete Lyngsø.

Vil du afsted på et af International Børnesolidaritets udvekslingsbesøg til Nicaragua, så send en ansøgning senest 17. oktober 2005 til: International Børnesolidaritet, Vesterbrogade 41 D, 1620 København V. Yderligere oplysninger: Kontakt Grete Lyngsø, IBS, på telefon: 3617 7881.