Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2009 Nr.: 24
Det pædagogiske Danmarkskort: Fritidspædagogik er ikke nok
I Halsnæs arbejder pædagogerne i SFO'erne ligesom daginstitutionerne efter målsætningerne for de pædagogiske læreplaner. SFO-pædagogik er mere og andet end bare fritidspædagogik, understreger kommunens pædagogisk konsulent
Af: Steffen Hageman
Når børnene kommer i SFO'en, er de stadig i et læringsrum. Derfor er det ikke nok at arbejde med fritidspædagogik, mener Niels Brockenhuus, der er pædagogisk konsulent i Halsnæs Kommune. Her er SFO'ere i gang med at udvikle en decideret pædagogik, fortæller han.
"Det hedder SFO-pædagogik, fordi børnene, om man vil det eller ej, er i et læringsrum. Vi kan lige så godt begynde at tænke skole og SFO som ét, og vi pædagoger skal blive væsentligt bedre til at tænke i didaktik og læring. Især fordi der foregår så meget læring i en SFO," siger Niels Brockenhuus.
Fritidspædagogikken har traditionelt beskrevet sig selv som værende ikke-skole. Samtidig har den gjort en dyd ud af at lade børnene forfølge deres interesser, netop fordi det er børnenes fritid. Men den tænkning slår ikke til længere, mener Niels Brockenhuus, der selv er uddannet pædagog.
"Konteksten er anderledes nu. Fritidspædagogikken er ikke tilstrækkelig i en SFO, for SFO-pædagogik skal være mere og andet," siger han og tilføjer, at han allerede har fået nogle slag over næsen for at sige det.
Men det er ikke korrekt at tale om frivillighed og børnenes frie tid, mener han.
"Det bliver jeg nødt til at anfægte. Der er også nogle ting, som børnene skal. Dybest set er det noget sludder at sige, at SFO'en er en frizone. De kan jo ikke vælge, om de ikke vil være der. Den er voksenindrettet, og konteksten er bestemt af nogle ting, man må og ikke må," siger Niels Brockenhuus.
Som han ser det, sker der en masse spændende aktiviteter i SFO'erne: Nogle sætter børnene selv i gang med støtte fra voksne. I andre aktiviteter går de voksne foran.
"Vi behøver ikke læne os tilbage med en kop kaffe og sige 'uh, det er børnenes fri tid, vi skal i hvert fald ikke blande os'," siger han og understreger, at det er stærkt karrikeret sagt.
De gode elementer i fritidspædagogikken skal med i en SFO-pædagogik, påpeger han og nævner det aktivitetsbaserede, børn i grupper og fællesskabet.

Planer i SFO'en. I Halsnæs Kommune arbejder SFO'erne med pædagogiske læreplaner, som har de samme temaer som i daginstitutionerne: barnets alsidige personlige udvikling, sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, natur og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier.
Læreplanerne er tilpasset arbejdet i SFO'erne, fortæller Niels Brockenhuus. Og det handler især for pædagogerne om at lære at kigge på deres arbejde på en anden måde. Han nævner en aktivitet som bålmad.
"Hvis vi bruger det i forhold til natur og naturfænomener, er det måske én gruppe børn, som skal være med. Og hvis vi kigger på det i forhold til sociale kompetencer, så er det måske en anden gruppe børn, vi skal have fat i. Det handler om at se på aktiviteten med forskellig optik," siger han.
"Nogle gange skal børn vælge, og andre gange bestemmer vi, at de skal være med. Det gør vi, fordi vi er ansvarlige og professionelle voksne. Vi har tre et halvt års uddannelse som pædagoger, vi ved noget om børns relationer, vi ved noget om børns fællesskaber, vi ved noget om kreativitet og den musiske del, vi ved noget om aktiviteter og lege - så skulle det da være pokkers, hvis vi ikke også brugte det, gik forrest og sagde: 'Nu er det altså de voksne, der skaber rammerne'," siger Niels Brockenhuus.
Derfor er der brug for en SFO-pædagogik, mener han.
"Med et nyt ord kan man skabe nye forståelser og nye meninger. Og fritidspædagogikken har mange myter og meget historik knyttet til sig," siger han og påpeger, at det ikke er en heldagsskole, der er målet.
"Vi vil ikke have skole hele dagen. Vi vil gerne have en helhed, hvor tingene hænger sammen."
Niels Brockenhuus lyder begejstret, når han fortæller om det. Men den samme begejstring omfatter ikke alle pædagoger i SFO'erne.
"Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at alle synes, det er fantastisk. Jeg tror, jeg vil sige, at det er med forskel," lyder hans diplomatiske udlægning af arbejdet med at udvikle en SFO-pædagogik.

Uadskilleligt. I Børn&Unges spørgeskemaundersøgelse har Niels Brockenhuus svaret, at det er den anerkendende pædagogik, der er mest udbredt i Halsnæs Kommunes SFO'er.
Hvad er så vigtigst, den anerkendende pædagogik eller SFO-pædagogikken?
"Tror du, du kan skille det ad på den måde? Det er ikke modsætningsfyldt. En del af SFO-pædagogikken er relations- og omsorgspædagogik, og under det hører, om du har den anerkendende tilgang. Der er ikke noget modsætningsfyldt. Det ene kommer ikke før det andet. Jeg kan bedre lide, at vi tænker i, at ting komplementerer hinanden," siger han og tilføjer:
"Og så er det jo noget, der er oppe i tiden."
Han er ikke overrasket over, at halvdelen af de kommuner, der har svaret på spørgeskemaet, siger, at de arbejder med anerkendende pædagogik.
"Hvis du vendte det rundt og spurgte, hvad er det modsatte af anerkendende? Det er lidt det samme som at sige, at man ikke vil arbejde med kvalitet," siger han.
Det kan være svært at få virkeligheden til at passe ned i et spørgeskema, mener han, og nævner en skole, der arbejder med inklusion.
"Men de arbejder også med anerkendende pædagogik. Det er svært at binde sig til enkelte ord - og i øvrigt er det også farligt," siger han.
Pædagogikken skal være en bred vifte af metoder og muligheder, så man kan håndtere mange forskellige udfordringer, mener han.

26 kommuner har svaret på spørgsmål om fritidspædagogik. Her er de mest udbredte pædagogiske retninger i de kommuner, der har svaret.

Faxe Rummelighed/inkluderende pædagogik
Helsingør Rummelighed/inkluderende pædagogik
Hørsholm Rummelighed/inkluderende pædagogik
Lejre Rummelighed/inkluderende pædagogik
Middelfart Rummelighed/inkluderende pædagogik
Ringkøbing-Skjern Rummelighed/inkluderende pædagogik
Aabenraa Rummelighed/inkluderende pædagogik
Fredericia Dialogisk pædagogik
Odense Dialogisk pædagogik
Allerød Mange Intelligenser
Høje-Taastrup Mange Intelligenser
Nordfyns Mange Intelligenser
Sønderborg Bevægelses-/idrætspædagogik
Egedal Anerkendende pædagogik
Fanø Anerkendende pædagogik
Fredensborg Anerkendende pædagogik
Gentofte Anerkendende pædagogik
Haderslev Anerkendende pædagogik
Halsnæs Anerkendende pædagogik
Herlev Anerkendende pædagogik
Holstebro Anerkendende pædagogik
Jammerbugt Anerkendende pædagogik
Mariagerfjord Anerkendende pædagogik
Varde Anerkendende pædagogik
Vejle Anerkendende pædagogik
Vesthimmerlands Anerkendende pædagogik