Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 13
Navnenyt - hitnavne
Historiker Elly Andersen har set på de mest populære institutionsnavne og vurderet de signaler, som de sender. Elly Andersen er cand. mag. i Humanistiske Designstudier og tidligere pædagog. Hendes virksomhed Center for Designkultur rådgiver firmaer i at optimere deres signalværdi.
Af: Signe Standby Nielsen
1. Regnbuen
"For enden af regnbuen er der guld. Det er Utopia og eventyret. Det er en let og legende betegnelse, som appellerer til fantasien og det gådefulde. Navnet sender et signal om, at her lytter vi til dig, respekterer dig og lader barnet udfolde sig på dets egne præmisser. Det er et meget børnevenligt symbol, og der er noget trylleri over det. Det kendetegner også det gode børneliv, at man kan trylle og lege sig frem og gå ud til sit eget Narnia."

3. Kernehuset
"Det er lidt i familie med Solsikken med kernen, der kan vokse sig stor og stærk. Men kernehuset som begreb henviser også til smagen, duften og sprødheden, når man tager en bid af et saftigt, nyplukket æble. Der er også betydningen af kernesunde drenge og piger og personale med kerneværdier. Enhver institution i dag skal kende sine værdier, agere ud fra dem og redegøre for, hvilke værdier, der ligger bag pædagogikken. Det er alt sammen noget med at komme ind til kernen. Det skal være troværdigt, vi vil se den inderste kerne."

5. Mariehønen
"En mariehøne er i virkeligheden bare en bille. Når det gælder sorte biller, reagerer børn ofte med at sige 'aaadrh en bille', og nogle prikker lidt forsigtigt til den med en pind. Men en mariehøne er sød, for den er rød og har prikker. Og så kan den flyve op til Vorherre og bede om godt vejr. Det er jo ren magi. Signalet er, at her respekterer vi jeres børns ret til at leve i en verden, hvor alting er muligt. Den lille bille kan flyve op til det største, nemlig Vorherre og kommunikere direkte til Gud. Det er fantasiens og evighedens verden."

7. Spiren
"Det er i familie med Solsikken. Her kan forældrene komme med deres frø, og så får institutionen det til at spire og gro. Der er forår og grokraft i spirenavnet. Det er grødevejr og milde vinde. Tænk at kunne aflevere sin lille 'spire' i en daginstitution, hvor den bliver gødet og vandet, så den kan vokse og udfolde sig. Spirens signalværdi er tæt forbundet med omsorg og respekt for det lille mirakel, som menneskebarnet jo er."

9. Mælkebøtten
"Her er ukrudtets positive egenskaber. I Mælkebøtten kan børnene få lov til at brede sig og fylde noget. Der er ingen, der kan eller vil kue dem. De vokser både på sten og i muld. Navnet vækker livsglæden ved at løbe i en mælkebøttemark med alt det grønne og gule. Man kan lave en masse håndgribeligt med selve planten. Man kan lave mælkebøttekranse, lave krøller i vand med mælkebøttestilke, man kan puste mælkebøttefrø og male med stilkene. Navnet giver også associationer til mælk og opfattelsen af, at sunde børn drikker meget mælk."

2. Solsikken
"Overskriften er naturkraft. Der er jo en fuldstændig overjordisk grokraft i en solsikke. Man putter en lille bitte kerne i jorden, og så vælter der en kæmpestor plante op, som strækker sig mod lyset og springer ud i en blomst, der er selve solens billede. I en børnehave, der hedder Solsikken, signalerer man til forældrene, at her kommer deres barn som et lille frø, og i institutionens varetægt udvikler det sig til et stærkt, livskraftigt og strålende smukt individ, der strækker sig mod lyset. Der er saft og kraft i solsikken."

4. Myretuen
"Myrer kan bygge en kæmpemæssig myretue, når de er mange nok. Sammen kan de bygge noget stort, de løfter i flok. Det sender signalet, om at her lærer vi børnene at samarbejde, vi udvikler deres sans for orden. Der er ikke nogen, der er så ordensfikserede som myrer. Hvis du stikker en pind i en myretue, så bygger de det jo op igen og ordner. Der er meget vægt på disciplin og mindre fokus på individet. Myrer skal ikke tage deres egne beslutninger, for myredronningen bestemmer."

6. Solstrålen
"Navnet signalerer, at vi giver dit barn lys, varme og grokraft. Og at vi betragter hvert eneste barn som en lille solstråle. Det er lys, varme, energi og kærlighed. Alt er badet i lyset, der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet. Det er et sted, hvor mørke kroge og et mørkt sind ikke findes. Hvem vil ikke gerne gå i Solstrålen? Det er meget stærkt og favnende at kalde sin institution Solstrålen. Jeg har svært ved at se noget negativt ved navnet, ud over at man synes, det er for halvfjerdseragtigt."

8. Blæksprutten
"Det kan være et signal til forældrene om, at her er vi i stand til at tage vare på dit barn, selvom der er mange andre børn, og vi har mange gøremål. For her har vi har mange arme. En blæksprutte kan være alle steder på én gang. Sådan er børn jo langt hen ad vejen, og det skal de voksne også være i en børnehave. Man skal dog regne med, at navnet først og fremmest vil blive afkodet som tegn på de voksnes udfordringer i en hektisk hverdag. Der findes naturligvis nogle søde tegneseriesprutter, men dem, der har set en rigtig blæksprutte og rørt ved den, misunder ikke dem, der går i Blæksprutten."

10. Tusindfryd
"Navnet Tusindfryd er i familie med Mælkebøtten. Der er ikke den store forskel. Bortset fra, at begrebet fryd siger mere om det gode børneliv.
Og så er der jo den gamle tradition med at bruge tusindfryd som 'elske-blomster', hvor man siger 'elsker - elsker ikke', mens man piller kronbladene af. Det er ikke alene smukt, det forbinder også nutidens børn med tidligere generationers håb og tro på den store kærlighed. Tusindfryd er også forår og bare ben på en lysegrøn eng."