Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 10
Lær af os. Fra affodring til pædagogisk måltid
Et måltid er en pædagogisk guldgrube. Det er holdningen i Nørrebro-institutionen Martha Hjemmet. Her er måltidet blevet en central og pædagogisk del af hverdagen.
Af: Malene Mølgaard
Det ville vi
Nørrebro har mange forskellige sociale klasser og etniske miljøer, hvor ikke alle får varieret kost. Vi ønsker at skabe et lige afsæt for læring og trivsel. Det klare pædagogiske mål er, at man skal have ordentligt brændstof for at kunne fungere. Derfor har vi ansat en kok, som laver varierede, økologiske måltider til alle institutionens 240 børn. Samtidig er måltidet en tilbagevendende stund, som er en pædagogisk guldgrube, der giver en unik mulighed for samvær, nærvær, anerkendelse og inklusion. Vi er meget optaget af de kommunikative muligheder i måltidet, hvor pædagogerne kan bringe deres professionalisme i spil.

Sådan gjorde vi
Hos os går der en direkte rød tråd fra kvalitet af maden til kvalitet af samvær. Det ville ikke give mening, hvis vi serverede ernæringsmæssig god mad og så jappede det af for at komme videre til ’mere spændende, seriøse aktiviteter’. Her må måltiden godt tage tid. Det er en pædagogisk aktivitet, og derfor får alle 45 ansatte et pædagogisk måltid. Børnene får værtsroller og kommer ned i køkkenet i små hold og henter madvognen, som de kører op på stuerne og præsenterer for deres kammerater. Børnene får et ordforråd omkring mad og lærer navnene på grønsager, fisk og krydderier – og at man kan spise morgenfruer og stedmoderblomster.

Det lærte vi
Sammen med vores første kok udgav vi kogebogen ’Marthas Måltider’ på Gyldendal. Formålet med kogebogen var at vise, hvad man kan servere for børn, fx lammeskank, oksesteg og grøn karry. Vi har virkelig alsidigt spisende børn. Man skal bare blive ved. Madmod hænger også sammen med at se de andre spise. Vi har filmet alle pædagogerne under måltiderne. Vi giver hinanden respons på, hvordan vi understøtter samtaler rundt om et bord, så alle børn bliver set. Der ligger et stort potentiale i den faglige sparring, som skærper pædagogernes dialogiske kompetence og selvindsigt. Desuden får man inspiration og ny faglig viden.

Vores råd til andre
1. Se måltidet som en mulighed for fordybelse og en pædagogisk aktivitet.
2. Sæt alle ansatte ind i madkulturen.
3. Hold ved! Børn skal præsenteres for en ny smagsvariant 8-10 gange, hvis de har modstand på det.
4. Pædagogerne skal spise med.
5. En professionel kok kan gøre stor forskel i et køkken.